Të ngritet klasa punëtore kundër borgjezëve politikë milionerë në Kosovë

Opinione

Të ngritet klasa punëtore kundër borgjezëve politikë milionerë në Kosovë

Nga: Mr.Ali Hertica Më: 30 prill 2024 Në ora: 09:28
Mr.Ali Hertica

Në këtë kontribut ne shqyrtojmë ngritjen e kapitalizmit dhe shoqërisë klasore. Theksojmë natyrën dhe përbërjen e klasës punëtore në kombinim me zhvillimet ekonomike. Ne shqyrtojmë modelet në të cilat klasa punëtore i ka rezistuar kapitalizmit dhe çfarë roli ka luajtur shteti dhe lëvizja punëtore në këtë.

Së pari, ne ofrojmë një pamje shumë të shkurtër dhe për rrjedhojë thjeshtuese dhe skematike të zhvillimit të klasave dhe shoqërive klasore që i paraprinë kapitalizmit në Kosovë ton që klasa politike u bë  milioner në krahun e klases puntore . Shoqëria klasore duhet të ngrit kur njerëzit në rajone të caktuara të globit filluan të prodhojnë mjetet e tyre të jetesës në mënyrë të qëndrueshme me ndihmën e të gjitha llojeve të mjeteve pak a shumë të përsosura. Kjo shkaktoi diferencimin shoqëror: një grup popullsie mund të nënshtronte një tjetër. Më parë, diferencimi bazohej vetëm në moshën, gjininë dhe lidhjen farefisnore.

Tani që u prodhua një tepricë më e madhe ushqimore, u shfaqën 'shoqëritë skllavopronare' me klasën sunduese të njerëzve skllavopronarë në krye, të cilët kishin gjithashtu fuqinë ushtarake - dhe për rrjedhojë pushtetin shtetëror - në duart e tyre. Shoqëritë e pastra skllevërore me vetëm dy klasa mund të kenë ekzistuar, por mungesa e disa mallrave krijoi shpejt një klasë të ndërmjetme tregtarësh. Kjo klasë e ndërmjetme përbëhej nga 'njerëz të lirë'. Perandoria Romake ishte perandoria më e sofistikuar skllevër e njohur në antikitet. Ajo perandori gjithashtu ra përfundimisht kur fiset gjermane kaluan Rhein dhe më pas Alpet nga shekulli i tretë e tutje. Gjatë mesjetës u shfaq ‘shoqëria feudale’, e cila bazohej në lidhjet personale. Shumica e popullsisë punonte në bujqësi dhe prodhonte brenda familjes.

Tepricat u shpronësuan me forcë nga zotërit dhe kështu përfunduan në ekonominë e parasë urbane në zhvillim .Me rritjen e rolit të ekonomisë urbane, marrëdhëniet e hershme kapitaliste nga qytetet mund të depërtonin edhe në fshatrat përreth. Në këtë periudhë filluan të formohen shtetet moderne me në krye një monark i cili si faktor fuqie pajtonte qytetet me fisnikërinë tokësore. Edhe në Kohët Moderne, një lloj 'kapitalizmi agrar' u shfaq me prona bujqësore në shkallë të gjerë dhe punë me pagesë dhe puna në shtëpi u zhvillua në fshat. Nënshtrimi i botës koloniale stimuloi kapitalizmin "tregtar" dhe "financiar". Borgjezia moderne industriale doli nga klasat e tregtarëve dhe sipërmarrësve bujqësorë. Kjo borgjezi do ta përqendronte prodhimin industrial në fabrika të mëdha në të cilat duhej të punonte me qira për të operuar makineritë. Karl Marksi dhe Friedrich Engels e analizuan këtë zhvillim në detaje. Ata vunë në dukje gjithashtu rolin e revolucioneve borgjeze dhe dhunës në histori. Në fund të fundit, ata jetuan në një periudhë kur revolucionet ndryshuan dhunshëm marrëdhëniet shoqërore dhe politike dhe kur borgjezia mori pushtetin shtetëror, duke zëvendësuar shoqërinë e vjetër të klasës me sistemin e qytetarëve të lirë dhe të barabartë.

Revolucioni Francez i 1789 shfuqizoi zyrtarisht pronat. Kjo nuk e ndryshoi faktin që klasat shoqërore vazhduan të ekzistojnë. Të gjithë ishin ligjërisht të barabartë, por kjo barazi e fituar shërbente kryesisht për të lehtësuar zhvillimin e veprimtarive ekonomike. Në këtë mënyrë, klasa sipërmarrëse industriale mund të rekrutonte edhe punëtorë me pagë për fabrikat e reja duke apeluar për punë pa pagesë. Nën regjimin e lirive të reja civile, të gjitha monopolet, përfshirë ato të zejtarisë, ishin hequr. Reformat administrative siguruan që qytetet me etiketat e tyre tani të bëheshin bashki dhe për këtë arsye të trajtoheshin në të njëjtën mënyrë si të gjitha lokalitetet e tjera administrative. Për më tepër, në aspektin social dhe kulturor, borgjezia zuri vendin e fisnikërisë në krye të hierarkisë. Fisnikëria mund të mburrej ende me tituj, por borgjezia tashmë i kishte tejkaluar në pasuri. Nëpërmjet investimeve të saj në fabrika, miniera dhe mjete transporti (hekurudha), borgjezia jo vetëm që shpronësoi prodhuesit e vegjël të pavarur të mallrave (mjeshtrit), por nënshtroi vullnetin e saj një proletariat gjithnjë e më të shumtë. Interesat e borgjezisë u bënë interesa të gjithë shoqërisë kapitaliste. Lëvizja sindikaliste atëherë do të ishte aq e fuqishme sa që mund të shuante në fillim çdo protestë nga pronarët e kapitalit. Kjo perspektivë optimiste dha kurajë dhe mbi të gjitha perspektivën e një triumfi të shpejtë të socializmit. Problemi i vetëm ishte nëse klasa në pushtet do të dëshironte të mbante socialdemokratët nga pushteti me anë të një grushti shteti. Kishte pak garanci institucionale për një transferim paqësor të pushtetit përmes kutive të votimit, sepse pushteti i qeverisë nuk varej nga parlamenti, por nga aparati ushtarako-burokratik i kontrolluar nga pronarët e mëdhenj. Nuk kishte pasur kurrë një regjim parlamentar në Gjermani, pasi revolucioni borgjez kishte dështuar në 1848.

Ekonomikisht, gjithnjë e më shumë liderë socialdemokratë ndiheshin të pasigurt për të ardhmen. A do të zhdukeshin të gjitha bizneset e vogla për shkak të lëvizjes së përqendrimit të kapitalit? Revizionistët (të udhëhequr nga Eduard Bernstein) nuk e vunë në dyshim doktrinën e Marksit për përqendrimin e kapitalit, sa e relativizuan atë. A nuk ishte e vërtetë që bujqësia e vogël ende nuk ishte zhdukur? Shumë fermerë ishin në gjendje të mbijetonin duke u specializuar në hortikulturën në shkallë të vogël dhe bujqësinë e qumështit. Nuk ka rënë në mënyrë drastike as numri i shitësve, pronarëve të kafeneve dhe zejtarëve. Klasa e 'punëtorëve të jakës së bardhë' u rrit me rritjen e dyqaneve zinxhirore, zyrave tregtare dhe shërbimit civil. U formua një proletariat me 'jakë të bardhë' që nuk përputhej me proletariatin klasik për sa i përket stilit të jetesës. Të gjitha këto shtresa të vogla borgjeze kishin pak simpati për socializmin dhe votuan për partitë borgjeze. Kjo është arsyeja pse numri i votuesve socialistë vështirë se u rrit ndjeshëm pas vitit 1900 në shumicën e vendeve evropiane. A nuk do të ishte më mirë t'i drejtoheshim kësaj borgjezie të re të vogël dhe fermerëve të vegjël me një program të veçantë kërkesash që plotësonin dëshirat e tyre specifike? Për shumë socialdemokratë kjo nuk ishte ende aq e qartë. Transformimi i partisë në një 'parti popullore' në të cilën disa klasa mund të ndiheshin si në shtëpinë e tyre, mbartte rrezikun që të hiqte dorë nga strategjia antikapitaliste me parullat e saj me të cilat ishin aq të mësuar mbështetësit e klasës punëtore.

Deri në vitin 1900, disa udhëheqës socialdemokratë ishin bërë të vetëdijshëm për të gjitha këto probleme. Ata nuk prisnin asgjë nga vetëdija klasore 'spontane' proletare, por aq më tepër nga propaganda socialiste. Sipas Karl Kautsky, vetëdija klasore proletare duhej të futej në klasën punëtore nga jashtë përmes punës së intelektualëve të trajnuar. Në vetvete, klasa punëtore mund të zhvillonte më së shumti një ndërgjegje sindikale, jo një ndërgjegje klasore revolucionare. Kautsky ishte i bindur se ishte detyra e partisë që t'u prezantonte punëtorëve analizat shkencore të Marksit për të larguar ndikimet borgjeze. Lenini do t'i merrte këto sugjerime nga Kautsky. Ai e caktoi Partinë si agjenci qendrore jo vetëm për të futur socializmin shkencor në klasën punëtore, por edhe për të udhëhequr luftën e klasave. Te ngritet klasa puntre kunder boirgjezve poltik e milioner në Kosovë

commentFirst article
Sot mund të lexoni Shfletoni kopertinat