A është Plutoni një planet?/ Çfarë thonë shkencëtarët

A është Plutoni një planet?/ Çfarë thonë shkencëtarët

Më: 5 shkurt 2021 Në ora: 15:39
Ilustrim

Argumentet nëse Plutoni është apo jo një planet kanë ndezur diskutime për dekada me radhë midis shkencëtarëve dhe adhuruesve të rastësishëm të hapësirës. Bota e akullt ishte “planeti” i fundit në sistemin tonë diellor që u zbulua, por u ul në statusin e “planetit xhuxh” në 2006.

A është Plutoni një planet?

Plutoni u zbulua në vitin 1930 dhe fillimisht u festua si planeti i nëntë i Sistemit Diellor. Sidoqoftë, shkencëtarët kanë argumentuar për vite në lidhje me klasifikimin e saktë të Plutonit dhe nëse ai është i denjë për të qenë një planet “i duhur”.

Polemika përqendrohet rreth madhësisë relativisht të vogël të Plutonit. Është vetëm dy të tretat më i gjerë se hëna. Nga 1992, astronomët filluan të zbulonin objekte me një madhësi të ngjashme ose më të mëdha në buzë të Sistemit Diellor. Kjo bëri që ekspertët të pyesnin nëse Plutoni ishte një planet, apo vetëm një nga një numër objektesh të akullta që rrotulloheshin rreth pjesës së jashtme të sistemit tonë yll.

Unioni Ndërkombëtar Astronomik (IAU), grupi që vendos për emrat e trupave planetarë, azhurnoi rregullat e tij për përcaktimin e një planeti në 2006.Në përcaktimin e një planeti, IAU tha që duhej të ishte një trup qiellor që rrotulloi rreth diellit, është i rrumbullakët ose gati i rrumbullakët dhe këtu është pjesa e rëndësishme “pastron lagjen” rreth orbitës së saj.Sipas NjAB, Plutoni ishte thjesht shumë i vogël për të arritur pjesën e fundit, që në thelb do të thotë se mund të rrëzojë gurë të tjerë hapësinorë dhe mbeturina nga rruga e tij ndërsa shkon rreth Diellit.

Trupi pastaj zbriti Plutonin në statusin e planetit xhuxh. Pse kërkojnë shkencëtarët që statusi planetar i Plutonit të rivendoset?

Hulumtimi i fundit i botuar në revistën shkencore  Icarus , thotë se Plutoni nuk duhet të ishte ulur kurrë nga një planet në një planet xhuxh.Autori kryesor në studim, Philip Metzger, një shkencëtar planetar i Universitetit të Floridës Qendrore, tha se përkufizimi i IAU për një planet është një “koncept që askush nuk e përdor në hulumtimin e tij”.

Ekipi i Metzger vështroi kërkime mbi më shumë se dy shekuj dhe gjeti vetëm një studim nga shekulli i 19-të që përdorte standardin IAU.Ai tregon se standardi i përdorur për të klasifikuar planetët ndryshoi në vitet 1950 në bazë të punës së astronomit Gerard Kuiper.Kuiper deklaroi faktorin e vërtetë përcaktues nëse një objekt është apo jo një planet, varet nga mënyra se si u formua trupi qiellor.

Metzger gjithashtu beson se një planet duhet gjithashtu të përcaktohet nëse trupi është apo jo aq i madh sa që graviteti i tij e lejon atë të bëhet një formë sferike. “Ky nuk është vetëm një përkufizim arbitrar. Rezulton se ky është një moment historik i rëndësishëm në evolucionin e një trupi planetar, sepse me sa duket kur ndodh, ajo fillon gjeologjinë aktive në trup“.