Fatime Kalimashi dhe gjuha e poezive me butësi mëndafshi

Kultura

Fatime Kalimashi dhe gjuha e poezive me butësi mëndafshi

Nga: Xhemail Peci Më: 31 dhjetor 2021 Në ora: 14:15
Foto ilustrim

Me përmbledhjen e saj më të re poetike, të titulluar ‘Dashuri e Bekuar’, poetesha Fatime Kalimashi ka dëshmuar një ndieshmëri të theksuar sa dhe një qasje mjaft origjinale, të cilën e shquan pesha e një mendimi të latuar bukur, thellësia e një përjetimi të shpalosur në yllësinë e fjalës shqipe, si dhe përmasa e një përgjërimi në të cilën dashuria është lajtmotivi kryesor.

Ligjërimi i saj lirik vie herë si vegim dashurie e hera-herëz edhe si një meditimi filozofik (poezia ‘Sonte’), i cili e shoqëron ate në vijimësi. Në kundrimin e e jetës dhe në shpalosjen e ndjenjës, ajo mediton duke qenë mes jetës dhe artit, mes ekzistenciales dhe ideales (poezia ‘Jeta është art’):

Arti më i bukur

I shpirtit dashuria

Arti më i bukur

I jetës lumturia

Poezia e saj shpaloset kështu vetvetiu me të gjitha përmasat që ka, herë si pritje e herë si paralajmërim, siç ngjet në poezinë ‘Mos dashuroni’:

Mos dashuroni një poet

Po nuk ia njohe edhe poezinë

Kompleksitetin e ndjenjave shprehet kështu në raportet e njohura kohë dhe dëshmi apo moshë dhe aryse. Ndërkaq motivet e dashurisë shtjellohen herë si bekim e herë si pagëzim, si, është poezia e titulluar ‘Nuk mundem’.

Të papriturat e jetës janë përmasa tjetër e kësaj krijimtarie poetike, të cilat shndërohen jo rrallë edhe në një zemër-klithje: ‘Të mos mbetet vargu im/Dashuri e heshtur’ (poezia ‘Merre vargun tim’), apo edhe nënjë zemër-thirrje në dashurinë e theksuar për atdheun dhe njerëzit (poezia ‘Kur të vijë ajo ditë’). Një gjendje e tillë shtresimesh emocionale shpaloset në poezinë ‘Këtu jam’, në të cilën përmasa e përkushtimit në simbolikën e një letre që digjet, shkrihet dhe bëhet një me dritën që nuk shuhet:

Digjem flakë siç digjet letra

Unë jetoj me diellin

Prandaj nuk më njeh vdekja

Nuk ka dyshim se për poeten Fatime Kalimashi, dielli është sa liria e shumëpritur po aq edhe poezia e përjetuar. Një poezi e tillëështë veçmas poezia e titulluar ‘ Më shiko’, të cilën ajo e ka shpalosur aq bukur në përmasën e një përgjërimi të përjetshëm si dhe të një gjakimi të pandalshëm, të cilën di ta krijojë vetëm frymzëimi i thellë poetik.

Poezia e ligjërimit të theksuar lirik të poetes ngërthen kështu dhembje shpirti (poezia ‘Kthehu’, pritje dhe ndarje, heshtje dhe shpresa, betim apo pendesa. Ndjenja e përjetimit të thellë dhe e përgjërimit të siqnertë (fjala vjen poezia ‘Të dua në fshehtësi’), kundrohet edhe në prizmin dashuria-xhelozia, përkatësisht frika-urrejtja.

Nuk mungojnë kështu as porositë me përmbajtje edukative sa dhe aktuale, si poezia ‘Bëhu njeri’ apo ‘Gjurmë nga mirësia’, por shquhen gjithashtu edhe poezitë meditative, si ‘Heshtja’, ‘Duke dashuruar’, ‘Mos thuaj’, ‘Kush je ti?’.

Në përgjithësi, poezia e poetes Kalimashi është poezi e reflketive e një meditimi të hollë, e një përjetimi të thellë, si dhe e një përgjërimi në rrjedhë e sipër. Ajo është një qenie lirike e cila në vargëzimin e saj udhëton sa me poezinë aq edhe me dashurinë, duke parapëlqyer modestinë në jetë, lirinë si kuptim të jetës, të drejtën dhe të vërtetën si parime jetësore, prandaj shpesh prej saj dashuria shpaloset si dhembje kurse poezia si prehje.

Fatime Kalimashi sfidon kështu padrejtësitë e jetës përmes vargjeve, ngre lart idealin e lirisë në poezinë mëmëdhetare ‘Dy luftëtare’, duke besuar në të mirën, në të vërtetën dhe në të sinqertën. Lajtmotiv i poezive të tilla bëhet kështu ajo që poetja e pagëzon në mënyrë mjaft domethënëse ‘fryma e shpirtit të mirësisë’ (poezia ‘Do të bëhem’).

Tek e lexon përmbledhjen e saj më të re poetike, të cilën ajo jo rastësiht e ka pagëzuar dhe e ka projektuar si ‘Dashuri e Bekuar’, vëren se si ajo i kushton vëmendje latimit të vargut në bukurinë e fjalës, paraqitjes së ndenjës në përmasën e saj, si dhe laryshmërisë së motiveve. Së këndejmi, jo rrallë ajo ka shpalosur po aq edhe dritë-hijet e një jete të vrullshme, kontrastet e përditshmërisë njerëzore, kotësinë apo edhe grykësinë e cila jo rrallë e ka cenuar dhe po e cenon lirinë e shumëpritur.

E veçanta e një ligjërimi të tillë lirik është fakti se Fatime Kalimashi është mjaft origjinale në meditimin dhe në frymëzimin e saj. Asaj madje as nuk i mungon guximi që fjalës t’ia shtrydhë kuptimin deri në fund, herë në mënyrë të drejtpërdrejtë e herë me imbole e me metafora të goditura mjaft bukur.

Jeta dhe vdekja, e tanishmja dhe e përjetshmja, bota e këtejshme dhe bota e përtejshme, e përkohshmja dhe e përjetshmja, janë projektuar aq bukur përmes duke mishëruar individualen me universalen (poezia ‘Kur të shkoj nga kjo botë’) :

Unë dritë e qiellit do të bëhem për jetë

Do të jetoj me yjet në përjetësi

Do të zgjohem herët së bashku me diellin

Dhe do të perëndoj me të përsëri

Pjesë e pandashme e këtij universi është gjithmonë dashuria, të cilën poetja në poezinë e titulluar ‘Këngët e dashurisë’, e ka shpalosur jo vetëm si një melodi të dhembjes së fshehur, por gjithsesi edhe si një simfoni e jetës së ngjeshur me ngjarje e sfida:

Tingujt e jetës si vapa e diellit

Herë më djegin herë më përvëlojnë

Në melodinë e dhimbjes së fshehur

Dashurisë këngë i këndojnë

E një meditimi të veçantë sa dhe të thellëështë edhe poezia ‘Shkruaj’, në të cilën sërish poezia dhe dashuria shkrihen në një. Zjarri i poezisë dhe zjarri i dashurisë flasin kështu me përmasën e përjetësisë. Në këtë poezi, vjershërorja, shpirtërorja dhe dashurorja bëhen një trini:

Shkruaj me lapsin në letër

Duke i buzëqeshur

Puthjes së etur

Shkruaj për dashurinë

E shpirtit tim

Për një përqafim

Shkruaj që të mos vuaj

Me dashurinë

Për poezinë

Në poezinë tjetër ‘Si lulja’, delikatesa e ndjenjës është shpalsour njëlloj bukur nga eleganca e shprehjes, kurse buqeta e fjalës ka aromën e jetës:

Si lulja e heshtur

Me ngjyrën e saj të kuqe

Si ajo lulja e dimrit që çel në borë

Stolisur prej akulli por me aromë

Shkrihem veç kur prekem me dorë

Si trëndafil i heshtur

Lulëzoj nën heshtjen e fjalëve

Me buzët petale e buzëqeshur

Me shikim të syve e thyej heshtjen

Me aromën e bukur të jetës

Si lule e heshtur

Me ngjyrë të verdhë

Kur rrezon si dielli në verë

Aromë e saj prej largësie

Më dhuron ndjenja lumturie

E nëlentat e ylberitqëmishëronjorrallëlirikashqipe, vie poezia ‘U takuamnëëndrra’, kuzemër-klithjaështë prelude jovetëmipoezisëporedheidashurisë.Gjendja e psikologjisurnjerëzorekakundruallpasqyrënqiellore:

Sa shumë më mungove sot

Me mallin tënd kaloi dhe kjo ditë

I shikoja ngjyrat e ylberit në qiell

Pas shiut diellin duke e prit

Një puhizë e lehtë shpirtin ma freskoi

Duke ledhatuar trupin tim të njomë

Pas shiut së bashku me ylberin u takuam

Sytë e mi i kërkoi dhe u dashuruam

Ne u takuam mbi qiell atje lart

Prekëm ëndrrën në qiellin e shtatë

Si pasqyrë u shikuam në sytë njëri-tjetrit

Dhe buzët u përplasën si valët e detit

Poetja di kështu një.loj bukur, që edhe në poezinë ‘Të jetojmë me dashuri’, subtilen ta bartë në përballje me të ligën, ku shpirtëroja është sërish sipërorja. Rima e puthur e ka bërë vetvetiu edhe sa përgjërimin po aq edhe premtin edhe më të bukur:

Nuk lodhem prej punës as prej poezisë

Më lodhin njerëzit e lig e gjërat e kota

Sa herë jam lënduar prej padrejtësisë

Deri sa kuptova sa rëndësi ka bota

Nuk lodhem nga puna as nga mirësia

Lodhem neveritem nga hipokrizia

Nuk mërzitem kurrë gjërat që i sjell jeta

Më lëndojnë veç gjërat e pavërteta

***

Vetëm përmes dritës ju do të më ndjeni

Në këngë e në poezi çdo ditë do më keni

E dashurinë në vargje të shpirtit lexoni

Me shpirt do të jem me ju mos harroni

Ndjenja e dashurisësërish mbizotëron edhe në poezinë ‘Me zërin e dashurisë’, në të cilën jo vetëm lartësohet e madhështohet dashuria në përmasën e saj, por në këtë poezi ajo mëton të ngritet në përmasën e një hmni njerëzor:

Nuk dërgohet letër pa adresë

S’ka njeri që nuk ka emër

Nuk jetohet as pa shpresë

S’ka as dashuri pa zemër

Nuk këndohet pa shpirt e zemër

Emocionet kanë shumë rëndësi

Nëse në shpirt s’na prekin ndjenjat

Pse të këndojmë për dashuri

Nëse vargu s’të prek në shpirt

Ndjenjat nga gjumi nuk na zgjojnë

Pse t'i shkruajmë dashurisë

Nëse pa ndjenja i këndojmë

Në çdo këngë e poezi

Në çdo varg për dashuri

Faljani shpirtin këngës e melodisë

Jepjani ndjenjën zërit të dashurisë

Në po të njëjtën përmasë lartësohet edhe poezia si frymëzim që i jep kuptim krijimtarisë letrare (‘Poezia’), sepse për një poete si Fatime Kalimashi, është e natyrshme që siç thotë ajo, poezia lind bashkë me diellin:

Vera sikur i zgjon ndjenjat nga nata

Nga të mërzitshmet ditët e gjata

Kur hëna me yje ndriçon qiellin

Pas natës dhe poezia lind me diellin

Për dallim nga dielli, në poezinë ‘Ky shi’, motivi i kësaj poezie shtjellon një ide e cila shpalos krenarinë në raport me poltroninë:

Ky shi që më lag i bukur por e kam mëri

Më ftohet zemra për të varfrit pa çati

Më mirë e lagur në shi e të thahem vet

Se sa një çadër e tjetrit përmendur përjetë

Vëreht kështu se tek e përdorë rimin e puthur, poetja e paraqet me mjaft me zotëzi mendimin e ngjeshur, medittativ, i cili në poezinë ‘Eja afër meje’, paraqet gjendjen psikologjike të subjektit lirik:

Po dua me të pas afër në krahët e mi

Me t'i puth fort sytë e tu të shkruar

Kur digjem e si prushi bëhem hi

Hirin tim ta mbash në ato duar

Me të njëjtin procedim poetik, pra me rimën e puthur em me mendimin e ngjeshur, është shpalosur edhe poezia ‘Me emër tek Zoti’, si një evokim i veçantë nga fëmijëria e poetes:

Si fëmijë kur isha kam luftuar për drejtësi

Kam luftuar me të pa njerëz dhe me djallëzi

Edhe pse jeta shpesh për toke më ka rrëzuar

Me zemër tek Zoti kurrë nuk jam dorëzuar

Për dallim nga pamjet e natyrës dhe elementet e saj, shpesh pemët si rrushi apo qershitë bëhen pjesë e një sfondi nën të cilat digjen e piqen ëmbëlsitë, si tek poezia ‘Sa kohë duhet të presim?’:

Edhe sa kohë duhet të presim

Ma mall për sytë e njëri-tjetrit

Për buzët e ëmbla si qershitë e pranverës

Ëmbëlsinë që na falin në fillim të verës

Po ky fill, po ky filiz përvijohet më tej tek projektohet në sfondin poetik si një gjakim erotik (poezia ‘T’i përdor ilaç’) që shëmbëllen aq shumë me botën e figurshmërisë së 1001 Netëve. Këtu gjuha e simbolikës si dhe e metaforës është mjaft e realizuar, e ku dashuria me të gjitha hiret dhe huqet e saj, sërish shpaloset si balsam për shpirtin:

Më jep veç një kokërr qershi

Ta puth shumë e ta përqafoj

Ta preki ëmbël me gjuhë e buzë

Të ëmblën qershi nga afër ta shijoj

Më jep dhe një kokërr pjeshkë

Me buzët e mia ta kafshoj

T'ia preki shijen me gjuhë

Të ëmblën pjeshkë nga afër ta shijoj

Më jep edhe një kokërr kumbull

Ta kafshoj me gojën mjaltë

Ta përpij me gjithë bërthamë

T’i përdor ilaç balsam

Në përgjithësi, përmbledhja poetike e poetes Fatime Kalimashi është poezi e shtresimeve dhe e përjetimeve të holla lirike, në të cilat fjala shqipe shpaloset me gjithë bukurinë e saj. Nuk ka dyshim se ajo është poezi e cila shquhet me një butësi mëndafshi, pikërisht siç e thotë vetë poetja në gjakimin e përhershëm krijues, i cili prej sa ka filluar të shkruhet poezia, nuk është asgjë tjetër përpos gjakim i përjetshëm, në të cilin loti mëton të arrijë tek vetë Zoti:

Sa herë shkruaj poezi

Vargut tim i jap shpirt

Qoftë varg për dashuri

Apo varg me lot në sy

commentFirst article
Sot mund të lexoni Shfletoni kopertinat