Në liberalizëm të drejtat e individit dhe liria individuale

Opinione

Në liberalizëm të drejtat e individit dhe liria individuale

Nga: Mr. Ali Hertica Më: 28 mars 2022 Në ora: 10:18
Mr. Ali Hertica

Kur mendoni për zgjedhjet, ju mendoni për demokracinë. Kushdo që flet për demokraci i referohet Athinës. Një keqkuptim i vazhdueshëm. Në Athinë, demokracia nuk ishte çështje rregullash, por lufte, e cila, për më tepër, mund të luftohej me nder. Për dekada, kultura perëndimore ka qenë në bankën e të akuzuarve. Pjesë e kësaj nuk janë vetëm Iluminizmi dhe Rilindja, por edhe antikiteti klasik. Në fund të fundit, kultura greke është djepi i shoqërisë sonë, e cila është e paimagjinueshme pa kolona mendimi si Sokrati, Platoni dhe Aristoteli, pa tragjeditë e mëdha dhe pa atë shpikjen brilante greke, demokracinë. Se sa e rëndësishme është të thellohesh në trashëgiminë kulturore të grekëve të lashtë, tregohet në Mallkimi i Edipit, libri i fundit i Michiel Leezenberg. Sepse nga ai libër gjithashtu bëhet e qartë se kjo trashëgimi është disi më e ndërlikuar dhe më ambivalente sesa dyshojnë shumë propagandues bashkëkohorë të kulturës perëndimore.

Si fillim, është e gabuar të lidhësh konceptin e demokracisë me "kulturën" greke. Ideja e një kulture të përbashkët greke, meqë ra fjala, është tashmë absurde, është produkt i autorëve romantiko-nacionalistë të shekullit të nëntëmbëdhjetë. Si tragjedia ashtu edhe demokracia lindën ekskluzivisht nga Athina e shekullit të pestë para Krishtit, jo nga qytete të tjera greke. Një filozof shumë i mirënjohur si Platoni i urrente tragjeditë, të cilat ai i konsideronte 'të paburrërueshme' dhe demokracinë.'Më e rëndësishmja në librin e Leezenberg, i cili jep një lexim politik të tragjedisë së fundit të Sofokliut, Edipi në Kolonus, koncepti i demokracisë në Athinën e shekullit të pestë ndryshon në disa mënyra themelore nga demokracia jonë liberale. Të gjithë e dinë se Athina nuk kishte demokraci përfaqësuese dhe se vetëm një pjesë e vogël e popullsisë së rritur kishte të drejta civile, por ka dallime që janë edhe më thelbësore.

Leezenberg: “Në liberalizëm, të drejtat e individit dhe liria individuale janë pikënisja dhe qëllimi i rendit politik. Në Athinë liria individuale nuk ishte një e drejtë, por një kusht për të marrë pjesë në politikë. Kushdo që u soll keq, që shfaqi sjellje të pakontrolluara ose që, për shembull, heshti gjatë konflikteve të mëdha dhe nuk mori një pozicion, mund të humbasë të drejtat e tij civile.

Një karakteristikë tjetër e liberalizmit është besimi se liria individuale mund të garantohet vetëm nga shteti i së drejtës. Ai e sheh shtetin e së drejtës si një kornizë neutrale brenda së cilës konfliktet mund të zgjidhen në mënyrë paqësore. Athina, megjithatë, nuk ishte aspak një shtet kushtetues. Nuk kishte kushtetutë dhe gjykata të pavarura, ideja e të drejtave të njeriut apo precedenti nuk ekzistonte. Ndërsa në vendin tonë ligji është kuadri brenda të cilit funksionon politika, në mënyrë që ajo të marrë një karakter tejet ritualist, në Athinë lufta politike i parapriu ligjit dhe ai ligj mund të bëhej përsëri dhe përsëri kunji i luftës politike”.Kjo betejë e vazhdueshme, ngecje në greqisht, sigurisht që mund të përshkallëzohej. Athinasit ishin të vetëdijshëm për këtë. Leezenberg: “Ata vazhdimisht kërkonin ekuilibrin. Ata nuk kishin ndarje të pushteteve, siç formulohej nga Montesquieu dhe praktikohej në shoqëritë liberale, por gjatë gjithë kohës ata u përpoqën për një ekuilibër pushtetesh. Ata që u jepej shumë pushtet rrezikuan mërgimin.”

Megjithatë, ky kërkim për një ekuilibër nuk duhet të ngatërrohet me ndjekjen e konsensusit. Leezenberg: "Në shoqëritë liberale, konsensusi duket se është bërë një qëllim në vetvete. Duhet të ketë konsensus për vlerat dhe normat, për konceptet qendrore, për atë që mund dhe nuk mund të thuash. Nëse shikoni Athinën demokratike, do të shihni se një marrëveshje e tillë nuk u arrit kurrë dhe se mund të ketë qenë edhe e padëshirueshme. Një koncept si drejtësia është një temë e vazhdueshme debati. Siç tha Herakliti, "Duhet ta dini se drejtësia është luftë". Kërkimi i normave dhe vlerave të përbashkëta si bazë për demokracinë është një iluzion.” Kjo është në kundërshtim me pikëpamjen që mbizotëron në diskutimet e fundit për demokracinë dhe lirinë e shprehjes. Ish-ministri Donner u dogj sepse kishte menduar shumë procedural kur komentoi se ishte në parim e mundur ndryshimi i kushtetutës në atë mënyrë që të mund të futej sheriati. Ai do ta kishte harruar faktin se bëhet fjalë për vlera demokratike, të cilat nuk duhet t'i dorëzohen kurrë vullnetit të mazhorancës.

commentFirst article
Sot mund të lexoni Shfletoni kopertinat